Zo werkt het klimaatplan van printbedrijf Creafor

14-07-2022

Creafor is een succesvol printbedrijf in Lokeren, Oost-Vlaanderen, geleid door creatief vormgever Andreas Foriers en opgericht in 1995 door zijn vader Frank Foriers. Met het klimaatplan van Creafor wil Andreas tonen dat er verschillende manieren zijn die de impact van de industrie op het klimaat en milieu te beperken. Hij wil zijn klanten duurzame oplossingen bieden en een actieve rol spelen voor een beter leefmilieu. We stelden Andreas een paar vragen:

Andreas, je wilt de klimaatimpact van je printbedrijf Creafor verkleinen. Hoe doe je dat precies?

Eerst wil ik de "waarom" van deze actie graag verduidelijken. De grafische industrie kent veel verschillende eindproducten, Creafor is producent van visuele reclame, we bedrukken grotendeels kunststoffen, zoals stickers, borden, banners, displays en vele andere creatieve mogelijkheden. De inkten en dragers die wij gebruiken zijn dus niet te vergelijken met offset-druk op papier. In tegenstelling tot de algemene perceptie heeft papier op heden, een zeer gunstige ecologische voetafdruk, mede dankzij 9 levenscyclussen en het gebruik van FSC-papier (>90% in België). Onze afgewerkte producten zijn moeilijker te recycleren en hebben dus een grotere impact op het milieu. Dat was voor Creafor de reden om een plan ten voordele van het klimaat te realiseren.

Eind 2021 hebben we samen met onze medewerkers een denktank georganiseerd. Hierbij hebben we de ecologische impact binnen alle afdelingen van ons bedrijf onder de loep genomen. De hamvraag was toen aan onze medewerkers; Met welke ingrepen kunnen we onze impact op het milieu verbeteren? Het resultaat hiervan zijn drie actiepunten opgesteld voor 6 afdelingen: verkoop, prepress, productie, verpakken, recyclage, vervoer. Hier het overzicht van onze interne actiepunten, voor meer details verwijzen we door naar ons klimaatplan.

Naast deze interne actiepunten, hebben we ook compensatiemaatregelingen. Zo planten we vanaf 2022 een boom per bestelling. Hierdoor kunnen we in 2022 meer dan 2500 bomen planten in Madagaskar, dank aan onze samenwerking met Goforest. Ook steunen we VZW Durme bij het onderhouden en uitbreiden van de lokale natuurreservaten.

Andreas Foriers, creatief vormgever van Creafor.
Andreas Foriers, creatief vormgever van Creafor.

In vergelijking met vroeger, toen er nog niet zoveel bewustzijn rond klimaat was, wat is de impact op het milieu van deze branche?

Ik leg even uit wat er technisch veranderd is in de loop van de tijd, om te kunnen verduidelijken hoe de milieu-impact mee evolueert. Ik heb de laatste 15 jaar aan den lijve ondervonden hoe snel de grafische industrie zich heeft getransformeerd "van ambacht naar hightech". De digitalisering was eerst een bedreiging voor velen in de sector, degenen die daaraan hebben vastgehouden zijn intussen overboord. Digitaal printen zorgt voor een efficiëntere productie met minder energie, inkt, afval, enz. Digitaal printen en afwerken wil zeggen dat er geen tussenstapjes meer zijn en ook geen chemie en materialen meer nodig zijn om een printwerk op te starten of af te werken. Dat maakt alles veel efficiënter, zuiniger en minder vervuilend.

De keerzijde, deze evolutie zorgt ook voor lagere productiekosten en snellere levertermijnen. "Direct to print" evolueerde al snel tot "print on demand", waarbij massa-personalisatie mogelijk is geworden binnen een korte levertermijn, maatwerk voor iedere klant dus. Het voordeel van deze korte termijnleveringen zijn dan weer de kracht van lokale spelers. Buitenlandse partijen lopen vast op de "last minute" vragen van de markt, zij zien hun troeven eerder op grote orders met lange levertermijnen. Maar door de automatisatie en robotisering van onze industrie, zien we ook daar de voordelen op loonkosten verdwijnen in de toekomst.

Wat betreft de evolutie op niveau van de dragers en de inkten, zijn we op de goede weg wat betreft klimaat. De REACH regelgeving binnen EU was de eerste aanzet, de meest vervuilende componenten zijn reeds jaren verbannen. Zo hebben we vele materialen en inkten zien evolueren in hun samenstelling, vaak zonder dat de klant dit wist. Ook de shift naar groene producten staat op zijn kantelpunt. Vijf jaar geleden hadden we nauwelijks ecologische alternatieven voor producten op basis van PVC. De Fespa beurs in juni 2022 in Berlijn getuigde nogmaals de evolutie richting "kunststof vervangende producten zoals karton" in de eerste plaats en "pvc-vrije producten" in de tweede plaats. Hoe groter de bewustwording bij de consument of klant, hoe groter de vraag, hoe groter het succes van deze producten. In bepaalde gevallen zien we zelf ecologisch en economische voordelen, dan spreken we van een win-win. We merken dat onze klanten bereid zijn om iets meer te betalen voor groene producten die aan dezelfde kwaliteitswensen voldoen.

Als voorbeeld, bij Creafor verkopen we zelf liever PVC-vrije producten aangezien we deze kunnen recycleren tot biobrandstof. Met deze nieuwe afvalstroom hebben we in één stap een besparing van 60% restafval gerealiseerd. Vele kleine ingrepen maken dus een groot verschil.

Mensen eisen steeds meer transparantie en informatie m.b.t. de toeleveringsketen, nl. waar komen de producten en de primaire materialen vandaan? Zijn er manieren om te weten of die uit ethische bronnen komen?

Deze vraag is volkomen terecht, we merken zelf dat onze klanten hier meer informatie naar gaan vragen. Sustainability blijft voor velen een marketingverhaal, met de belichting van alle positieve elementen. Wij hebben binnen Creafor de keuze gemaakt voor materialen die geproduceerd worden in Europa. Hiermee willen we overbodig zeetransport vermijden. Uiteraard moeten we ons geen illusies maken, een groot aandeel aan primaire grondstoffen komt uit andere werelddelen. Soms ook door gebrek aan alternatieven. Vandaag bewijzen grote bedrijven meer dan ooit dat ethiek belangrijker is dan winst maken, zie de evolutie in Rusland. In het huidige klimaat is het voor westerse bedrijven steeds moeilijker om onder de radar te blijven bij ethisch onverantwoorde praktijken. Wij geloven in een lange termijn samenwerking, kortetermijndenken staat daar haaks op. Gelukkig hebben we een nauw contact met onze rechtstreekse producenten in en rond België, gezichtsverlies voor hen zou ook zeer nefast zijn.

Led printer, zonnepanelen en digitale snijtafel op Creafor.

Voor bedrijven en particulieren kan een ommezwaai naar een ecologisch manier van leven geld kosten: er is investering voor nodig, en de meeste ecologische producten zijn duur. Sommigen betalen graag een meerprijs, maar de meesten niet, vaak weegt 'goedkoop' nog altijd zwaarder dan milieuvriendelijk. Merk jij zelf een duidelijk verschil in omzet, of dat het klimaatplan een grote impact heeft op de winstmarge?

Zoals eerder gezegd, indien ecologisch ook nog economisch is, zitten we met een directe win/win voor alle partijen, in dat geval is er geen twijfel mogelijk om te shiften. Mocht u zelf in de winkel kunnen kiezen voor een ecologisch product dat goedkoper is dan het huismerk en aan dezelfde wensen voldoet, dan is de keuze vlug gemaakt. Het is onze taak als printproducent om het ecologische aanbod zo te vermarkten dat deze een betere deal worden voor onze klanten. Vaak gaat onze kostprijs ook gepaard met afnames, wij concentreren onze volumes nu op ecologische alternatieven in plaats van omgekeerd. Het gevolg, deze prijzen worden goedkoper ten opzichte van hun PVC voorgangers die we nu duurder betalen door de kleinere afnames. Zo trachten wij het prijsverschil weg te werken naar onze klanten. We moeten ons dus heroriënteren en voluit gaan voor deze alternatieven. Vandaag geloof ik zelf in een PVC-vrije toekomst voor Creafor, maar er is nog werk aan de winkel. De producten die een groener alternatief vormen, noemen wij onze ecovalenten. Gelukkig hoeven we niet iedereen te overtuigen, vaak worden deze producten al voorgeschreven door retailbedrijven. En ja, soms gebeurt het dat ook daar gekozen wordt voor een goedkoper pvc houdend product, dat vinden wij ook jammer. Zonder ecovisie worden wij ook niet meer serieus genomen bij deze spelers, dat zal de komende jaren alleen maar groeien.

Als bedrijfsleider kan je meer doen dan de economie helpen draaien, je kan een actieve rol spelen in bewustmaking. De uitoefening van klimaatplan hoeft niet onzichtbaar achter de schermen te lopen. Laat jij je klanten weten dat jullie überhaupt een klimaatplan hebben? Merk je dat zij je klimaatplan appreciëren? Informeren ze zelf naar de duurzaamheid van de producten?

Het klimaatplan is voor ons een houvast geworden, hierdoor maken we allen binnen het bedrijf bewustere keuzes. Leuk om te vernemen als er zelf nieuwe initiatieven genomen worden door onze mensen zelf, zonder daar over te moeten vergaderen. Het is een mindset geworden bij onze mensen. Ze verkiezen zelf een papieren tape boven een pvc tape om hun goederen te verpakken. Om dat te bereiken is een goede communicatie van groot belang, daar kunnen we zeker nog in groeien. Op heden voegen we ons klimaatplan steevast toe aan onze mails, offertes, orders. Zo weten klanten ook voordat ze het order gaan plaatsen, dat wij een boom zullen planten. Daar zien wij dus ook onderscheidend vermogen voor Creafor ten opzichte van onze concullega's.

Tegenwoordig zijn vele activisten nogal sceptisch en vele bedrijven worden al dan niet terecht beschuldigd van groenwassen. Hoe zou jij je hiertegen verdedigen? Kunnen mensen checken dat Creafor wel degelijk het klimaatplan naleeft?

Uiteraard zijn wij niet perfect, de aandacht dient ook hier soms aangescherpt te worden. Sceptici en voorstanders zullen dus elk hun gelijk kunnen halen, daar is geen twijfel over. Alles hangt af van met welke bril je het bekijkt. Als ondernemer zijn de afgelopen jaren zeer uitdagend geweest, het einde is nog niet in zicht. De primaire behoefte van een bedrijf is rendabel zijn, de secundaire waarde voor Creafor is het klimaat. Het één kan dus niet zonder het ander, maar als meerdere bedrijven ons idee oppikken en ook bomen beginnen planten ... Overheden en bedrijven hebben de middelen om echt iets te veranderen. Maar deze beweging komt er grotendeels dankzij de kritische geesten en activisten. Ieder heeft zijn belang, samenwerken is dus de toekomst, zolang er hoop is ...

Bedankt Andreas voor dit openhartige interview! Wij wensen je het beste met je bedrijf!

Bezoek de website van Creafor, een printbedrijf in Lokeren, Oost-Vlaanderen, België.